Samtaleterapi i Silkeborg

Samtaleterapi i Silkeborg2018-12-03T21:03:55+00:00

Samtaleterapi

Når du går i samtaleterapi i Aktionspotentiale får du et dynamisk og nærværende møde, hvor dine ønsker og behov samt min erfaring og faglighed bringer dig videre med din personlige udvikling.

Lær at styre din stress med samtaleterapi

Sundhed i forhold stress handler om at blive bevidst om egne stress reaktioner, samt at forstå de automatiske neurologiske og fysiologiske reaktioner der hører til stress. Dernæst skal du forblive bevidst og opmærksom på dig selv, og opøve evnen til at sige både ”ja” og ”nej” til krav og tilbud i livet.

Det er nemmere at få det bedre fra usund stress, jo kortere tid du har været stresset. Forebyggelse er på alle måder, også i forhold til stress, nemmere og mere ressource besparende end arbejdet med at blive sund og rask igen, efter at skaden er sket. Dit nervesystem er lige så god til at blive stresset, som du har trænet op til. Ved hjælp af samtaleterapi kan du øve dig i, at bevare dine ressourcer og din sundhed.

Angst kan du lære at leve i fred med

De bange følelser har vi for, at vi hurtigt kan bringe os i sikkerhed, når der er reel fare på færde. Derfor kan du ikke få din angst til at gå væk, men du kan lære at leve mere i fred med den. Ubehandlet angst har det med at sprede sig som ringe i vandet, så der bliver flere og flere dele af livet, som du er nødt til at undgå.

Gennem samtaleterapien kan du opdage, hvor sårbarheden er kommet fra så du bliver mere omsorgsfuld og forstående over for dig selv. Dernæst kan du begynde at blive ved din angst, acceptere din trang til at undgå det svære. På den måde kan du igen opnå frihed, til at gøre det du gerne vil, og lære at leve i fred med dine bange følelser.

Ønsker og motivation

Når du som klient har tydelige mål og billeder af, hvordan du ønsker at dit liv skal udvikle sig i fremtiden, giver du dig selv de bedste betingelser for at skabe et dynamisk udviklingsforløb. Den retning som du angiver, er en kraftig drivkraft i enhver forandringsproces.

Psykoterapeut og teolog Bent Falk siger det med følgende 3 korte spørgsmål.

  1. Hvordan har du det?
  2. Hvordan vil du gerne have det?
  3. Hvad vil du gøre for at opnå det?

Første spørgsmål er ret enkelt, her fortælles bare som livet opleves. Andet spørgsmål stilles indtil svaret er renset for ”ikke” samt for camouflerede negationer. Tredje spørgsmål indebærer denne vurdering. ”Er du villig til at betale forandringens pris?” Fordi forandring koster altid noget.

Jeg vil gerne hjælpe dig, med at du indfrier det næste ønske for dit liv.

Bevar dig selv i dine relationer

Har du opbyggende og glædelige relationer, som du ser frem til at nyde og er du fyldt op af energi, når I har været sammen? Eller bliver du drænet for dine ressourcer og mister selvværd, når du er sammen visse personer i familien, blandt venner eller på jobbet. I så fald kan i samtaleterapien lære, hvordan du tager dig af dine behov for grænser, beskyttelse og plads.

Grænser handler især om evnen til at sige ”nej” og ”ja” på de rigtige tidspunkter, og om at kunne fastholde beslutninger.

Beskyttelse skal vi selv kunne aktivere og modtage, når vi får brug for det. Mange er vokset med at skulle holde til krav og pres, altså holde ud. Derfor kan behovet for beskyttelse være undertrykt, så kan vi ikke beskytte os, når vi får reelt behov for det.

Plads er en kvalitet, vi som voksne må lære tage, hvis og når vi ikke har nok af den. Plads skal forstås i fysisk såvel som mental, følelsesmæssig og spirituel forstand.

I samtaleterapien kan du udvikle dine evner til at bevare din energi i dine relationer.

Kommunikation: Alt kan siges, det handler alene om mod, øvelser og empati

Det er i kommunikationen, verbal som nonverbal, vi kommer til stede som dem vi er i sociale sammenhænge. Derfor er bevidsthed, vedholdenhed og præcision i vores kommunikation vigtig, for at vi kan opnå det vi gerne vil i livet, og for at vi kan blive set som dem vi er. De fleste af os kan bedst lide klar tale og ærlige beskeder, så når empatien strømmer i kommunikationen, kan vi siges stort set alt.

I samtaleterapien kan du lære at blive endnu skarpere og harmonisk i din måde at give udtryk for dig selv på. Du lærer samtidig, at blive bedre til at opdage, hvad andre har på hjerte.

Hvis du tidligere har været mobbet, kan du opleve dig hæmmet i sociale sammenhænge. Måske din opvækst har været styret af strenge regler, ligegyldighed eller måske straf og trusler? Så kan det være svært at kommunikere tydeligt, frit og trygt som voksen. Det kan også være, at du ofte bliver misforstået, eller ikke synes du bliver set og hørt.

Hvis du kender til at føle dig begrænset i dit udtryk, kan der være god grund til at arbejde med at blive mere fri og tydelig i din evne til at kommunikere.

Færdigheder ud i kommunikation kan vi sublimere gennem hele livet, hvis vi vil.

Traumer kan godt falde til ro, så du har et godt liv på trods af traumerne

Hvis du har oplevet et traume og du efterfølgende blive ved at med at genopleve det, med gentagelser af symptomer fra fysiologi, tanker og følelser, når du oplever noget der ligner eller måske når du drømmer om det om natten. Så kan du have brug for traume beroligende terapi.

Det er en helt enkel metode, som du kan lære selv at udføre, med det formål at dæmpe dine traumers negative indflydelse på dit liv.

Når du har god kontakt til dine følelser, bliver livet nemmere

Bliv fortrolig og venskabelig med alle dine følelsesmæssige tilstande. Bange, vrede, ked af det, glæde og afsky er alle følelser, som vi har til at hjælpe os med at bevare og genoprette balance samt til at træffe sunde beslutninger i livet.

Mange mennesker kalder nogle af deres følelser gode og andre dårlige, hvilket kan bevirke at følelserne bliver undertrykt og giver unødige lidelsesfulde tilstande.

  1. De bange følelser har vi for hurtigt at kunne skaffe os i sikkerhed, når der er reel fare på færde.
  2. Vreden har vi for at kunne sikre vores grænser, når nogen eller noget kommer for tæt på, som vi ikke ønsker at have tæt på os.
  3. Ked af det har vi for at kunne forløse os med gråden, når vi mister noget eller nogen som vi holder af.
  4. Glæden har vi til at få gode tilstande i alle mulige forskellige rare, trygge, sjove og opbyggelige situationer. Samt til at opbygge energi, tillid og relationer.
  5. Afskyen har vi oprindeligt for at undgå at spise noget fordærvet, når vi var sultne efter dage uden mad. Hvis vi er blevet krænket fysisk, mentalt eller seksuelt hjælper afskyen os med at gå den anden vej, hvis vi møder vores krænker.

Læs mere i blog indlæg om vores følelser:

I terapien kan du lære at være venner med alle dine følelser og have dem som hjælpere i livet. Det vil give dig mere sammenhæng, balance og ro.

Citat

Don`t go anywhere, before you know where you are”. Todd Burley som arbejdede for gestalt organisationen Gatla i Californien. Citatet skal forstås sådan, at jeg som terapeut må forsøge at opdage og afdække, hvordan dit liv er blevet som det er.

Det kræver at jeg stiller spørgsmål, indtil jeg begynder at få et sammenhængende billede af dit liv og den udfordring du vil arbejde med.

Jeg tror princippet er generelt. Så længe vi ikke selv forstår, hvad vi er ramt af og hvorfor vi er ramt af det, er det svært at skabe virkelige forandringer.

PRISER FOR SAMTALETERAPI

800 kr. pr. time

Book en tid
Kontakt

GENEREL INFORMATION

ÅBNINGSTIDER

Aktionspotentiale har åbent efter aftale. Jeg svarer på telefonbesked, mail og kontakt via Kontaktsiden inden for et døgn.

TELEFONTIDER

Mandag – fredag 7:00 – 8:00
Mandag – torsdag 16:00 – 18:00